Tekniskt fel i hälsoenkät och mobilapp åtgärdat – tjänsterna fungerar igen

På tisdagseftermiddagen 22.7.2025 uppstod ett tekniskt fel i blodgivares elektroniska hälsoenkät och mobilapp, vilket gjorde att tjänsterna inte fungerade. Störningen berodde på ett tekniskt fel i serverförbindelserna och åtgärdades under kvällen. Tjänsterna fungerar nu som vanligt.

Verenluovuttaja täyttämässä terveyskyselyä kännykällä.

Blodgivningsverksamhet är förberett på tekniska störningar. Blodgivning måste alltid fungera, även när det finns problem med de digitala anslutningarna. Därför infördes pappersformulär på blodgivningsställen under störningen.

Vi beklagar det besvär som störningen orsakat. Störningen förlängde blodgivningen för många och en del blodgivare kunde inte ge blod. Vi tackar blodgivarna och personalen för deras tålamod under störningen.

Välkommen tillbaka till blodgivningen. Hälsodeklaration kan fyllas i på förhand online före blodgivningen och via mobilappen kan du kontrollera dina egna blodgivningsuppgifter och använda andra blodgivningstjänsterna.

Senast uppdaterad: 23.07.2025