Haku Menu

Vein to Vein -tietojärjestelmäuudistus

Veripalvelu rakentaa parhaillaan yhteistä tietojärjestelmää sairaaloiden kanssa. Järjestelmä luo perustan verihuoltoketjun digitaaliselle tulevaisuudelle. Verenluovuttajille uudistus näkyy ensivaiheessa sähköisenä terveyskyselynä. Tämän hetkisen arvion mukaan sähköisen terveyskyselyn käyttöönotto siirtyy vuoden 2019 alkupuolelle. Olemme nyt testausvaiheessa ja tarkempi käyttöönottopäivä tarkentuu testauksen edetessä.

Sairaaloille tarjotaan jo uudistuksen alkuvaiheessa verkkopalvelu valmisteiden tilaus- ja toimitusprosessiin. Jatkossa tavoitteena on saada uutta tutkittua tietoa mm. hoitosuositusten kehittämiseksi.

Verenluovuttajille uudistus näkyy ensivaiheessa sähköisenä terveyskyselynä. Tämänhetkisen arvion mukaan sähköinen terveyskysely korvaa paperisen vuoden 2019 alkupuolella.

Terveyskysely kannattaa täyttää etukäteen kotona tai vaikkapa bussimatkalla luovutukseen. Kyselylomakkeen voi täyttää joko samana tai edellisenä päivänä ennen luovutusta, ja tiedot poistuvat järjestelmästä mikäli henkilö ei menekään luovuttamaan.

Lomakkeen täyttäminen onnistuu älypuhelimella, tabletilla, tietokoneella tai Veripalvelun laitteilla verenluovutuspaikalla. Opastamme luovuttajia tarvittaessa paikan päällä. Sähköisen terveyskyselyn myötä verenluovutuskäynnistä tulee entistä sujuvampi, sillä terveyskyselyn täyttäminen etukäteen karsii turhia käyntejä verenluovutuspaikalle. Samalla myös ilmoittautuminen verenluovutukseen paikan päällä muuttuu, kun ilmoittautumislaitteet otetaan käyttöön.

Kysymyksiä ja vastauksia sähköisestä terveyskyselystä sekä uudenlaisesta ilmoittautumisesta


Q: Mistä Vein to vein -tietojärjestelmäuudistuksessa on kysymys?

A: Tietojärjestelmäuudistuksessa rakennetaan yhteensopivaa järjestelmää sairaaloiden ja Veripalvelun välille. Verenluovuttajien sähköinen terveyskysely on osa uudistusta.

Q: Miksi sähköinen terveyskysely otetaan käyttöön?

A: Sähköinen terveyskysely on osa uudistusta, jossa rakennetaan yhteistä tietojärjestelmää sairaaloiden ja Veripalvelun välille. Sähköinen terveyskysely nopeuttaa verenluovutustilaisuuden kulkua, sillä sen voi täyttää etukäteen paikasta riippumatta. Se myös mahdollistaa luovutussoveltuvuuden kevyen ja alustavan arvioinnin etukäteen, sillä kysely huomauttaa asioista, jotka voivat estää luovutuksen.

Q: Milloin sähköinen terveyskysely otetaan käyttöön?

A: Verenluovuttajien sähköinen terveyskysely otetaan tämänhetkisen arvion mukaan käyttöön vuoden 2019 alkupuolella, ja samalla luovutaan kokonaan paperisista terveyskyselylomakkeista. Tarkempi käyttöönottopäivä tarkentuu testauksen edetessä.

Kun sähköinen terveyskysely otetaan käyttöön, saat ohjeistusta lomakkeen täyttöön paikan päällä.

Q: Miksi sähköisen terveyskyselyn käyttöönotto on viivästynyt?

A: Alun perin sähköinen terveyskysely piti ottaa käyttöön jo syksyllä 2017, mutta Vein to vein -tietojärjestelmäuudistuksen kokonaisuus on osoittautunut huomattavasti työläämmäksi kuin hankkeen alkaessa näytti. Myös toimintaympäristö on muuttunut – kyberturvallisuuteen liittyvät riskit kasvavat koko ajan, ja Veripalvelu haluaa varmistua siitä, että järjestelmä on sataprosenttisen toimintavarma, kun se otetaan käyttöön.

Olemme nyt testausvaiheessa ja tarkempi käyttöönottopäivä tarkentuu testauksen edetessä. Tulemme myös varaamaan riittävästi aikaa henkilökunnan kouluttamiseen.

Verivalmisteiden saatavuuden turvaaminen ja luovuttaja- sekä potilasturvallisuus ovat tärkeimpiä prioriteettejamme, eivätkä ne saa vaarantua missään tilanteessa. Tämän vuoksi lisäaika on ollut tarpeen.

Q: Voiko terveyskyselyn täyttää edelleen paperiversiona?

A: Ei. Terveyskyselyn voi jatkossa täyttää ainoastaan sähköisesti joko älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Voit täyttää kyselyn myös paikan päällä Veripalvelun laitteilla. Sinua opastetaan tarvittaessa kyselyn täyttämisessä.

Q: Tarvitsenko pankkitunnuksia täyttääkseni terveyskyselyn?

A: Pankkitunnuksia ei tarvita. Järjestelmään syötetään henkilötunnus ja nimitiedot, joiden perusteella sinut voidaan tunnistaa. Henkilötiedot ja terveyskyselyyn täydentämäsi vastaukset siirtyvät Veripalvelun järjestelmään vasta, kun tulet paikan päälle ja esität henkilötodistuksesi ilmoittautumislaitteella tai hoitajalle.

Järjestelmä on täysin tietoturvallinen ja tiedot salataan, joten ne eivät voi päätyä vieraiden käsiin. Kun lähetät lomakkeen eteenpäin tai jätät lomakkeen täyttämisen kesken, antamasi tiedot tyhjentyvät automaattisesti, kun poistut selainikkunasta. Lomakkeen täyttäminen on turvallista siis myös yhteiskäyttökoneilla, kunhan muistat poistua lomakkeelta tai sulkea selaimen.

Q: Minulla ei ole älypuhelinta. Miten voin täyttää terveyskyselyn?

A: Voit täyttää terveyskyselyn tietokoneella tai tabletilla, tai vasta paikan päällä luovutuksessa Veripalvelun laitteella. Saat tarvittaessa henkilökunnalta apua lomakkeen täyttämiseen.

Q: Miten sähköinen terveyskysely vaikuttaa verenluovutuksen kulkuun?

A: Sähköisen lomakkeen voi täyttää jo kotona edellisiltana tai vaikka bussimatkalla luovutuspaikalle. Lomakkeelle antamasi tiedot ovat voimassa täyttämisestä seuraavaan päivään.

Verenluovutukseen ilmoittautuminen paikan päällä muuttuu. Jatkossa ilmoittautuminen tapahtuu laitteella. Laite lukee Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi viivakoodin. Jos sinulla ei ole mukana viivakoodillista henkilötodistusta tai Kela-korttia, voit syöttää henkilötunnuksesi laitteeseen käsin. Huomioithan, että tarvitset mukaasi joka tapauksessa virallisen, kuvallisen henkilötodistuksen, sillä hoitaja tarkistaa henkilöllisyytesi.

Verenluovutuskäyntisi sujuu ilmoittautumisesta eteenpäin tutusti ja turvallisesti. Sähköinen terveyskysely käydään läpi hoitajan kanssa samalla tavalla kuin paperinen ja allekirjoitetaan omakätisesti, mutta sähköisesti, paikan päällä. Varaudu näyttämään henkilötodistuksesi useamman kerran luovutuksen aikana.

Q: Mitä jos en tulekaan verenluovutukseen, vaikka olen täyttänyt terveyskyselyn?

A: Jos et pääsekään luovutukseen seuraavana päivänä terveyskyselyn täyttämisestä, lomake tuhoutuu itsestään. Se ei silloin päädy Veripalvelun tietojärjestelmään saakka. Täytä lomake uudestaan, kun pääset taas luovuttamaan.

Q: Mitä jos huomaan vastanneeni väärin johonkin kysymykseen tai terveydentilassani tapahtuu muutos?

A: Jos huomaat vastanneesi johonkin kysymyksen virheellisesti, voit muuttaa vastausta paikan päällä hoitajan kanssa käytävän keskustelun yhteydessä. Voit toki myös täyttää kyselyn uudestaan, jolloin uusi lomake korvaa automaattisesti vanhan. Jos sinua epäilyttää, voitko luovuttaa verta, soita maksuttomaan verenluovuttajien infopuhelimeen 0800 0 5801 (arkisin klo 8–17).

Jos terveydentilassasi tapahtuu muutos lomakkeen täyttämisen jälkeen, etkä voikaan luovuttaa verta, se on ok. Lomake tuhoutuu itsestään, mikäli et saavu paikalle viimeistään seuraavana päivänä.

Q: Voiko terveyskyselyn täyttää edelleen luovutuspaikalla ennen verenluovutusta?

A: Terveyskyselyn voi täyttää myös luovutuspaikalla joko Veripalvelun laitteella tai omalla älypuhelimella, tabletilla tai läppärillä. Henkilökuntamme opastaa tarvittaessa lomakkeen täyttämisessä. Paperisia lomakkeita ei ole enää käytössä sähköisen terveyskyselyn käyttöönoton jälkeen.

Q: Ovatko lomakkeelle kirjaamani tiedot turvassa?

A: Sähköinen terveyskysely on täysin tietoturvallinen ja tiedot salataan, joten ne eivät voi päätyä vieraiden käsiin.  

Q: Mistä saan apua lomakkeen täyttämiseen?

A: Veripalvelun henkilökunta auttaa sinua mielellään, mikäli tarvitset luovutuspaikalla apua. Voit myös soittaa maksuttomaan luovuttajainfoomme 0800 0 5801 (ma–pe 8–17). Palvelunumeromme auttaa myös luovutussoveltuvuuttasi koskevissa kysymyksissä.

Q: Milloin voin seurata omia luovutustietojani verkkosivuilta?

A: Omien tietojen seuraaminen tai tarkistaminen verkkosivuilta ei ole vielä mahdollista. Tämä palvelu on kuitenkin suunnitteilla tietojärjestelmähankkeen myöhemmässä vaiheessa ja toivottavasti tulevaisuutta muutaman vuoden päästä. Palvelu vaatii henkilön vahvan tunnistautumisen esim. pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, mitä tuleva sähköinen terveyskysely ei vaadi.